De feestdagen komen eraan! Ja écht, en sneller dan je denkt. Een goede voorbereiding is het halve werk om juist nu het maximale uit de feestdagen te halen. Hoe eerder gasten kunnen reserveren, hoe groter de kans dat je ‘vol’ zit. In deze blog geven we 5 tips om je reserveringssysteem klaar te stomen!
Belangrijk is dat gasten online en op tijd via je website voor de feestdagen kunnen reserveren. Dat scheelt tijd die je anders kwijt zou zijn aan belletjes en het handmatig noteren van reserveringen. Natuurlijk neemt dit in deze intensieve periode druk ook weg bij je personeel, omdat al je reserveringen keurig geautomatiseerd in je reserveringssysteem staan. De reserveerkalender-widget van booq Tafelreservering is benaderbaar op elke pagina van je website, bovendien reserveren je gasten direct in Google of via Facebook. Gasten doorlopen stapsgewijs het reserveringsproces, en zij noteren direct de juiste contactgegevens en eventuele diëten. Et voilà!
Grote groepen vrienden en familie ontvangen wordt dit jaar tot iedereens spijt lastig. Vanwege de maximale toegestane capaciteit kun je ervoor kiezen om je speciale kerstmenu’s in je restaurant dit jaar eerder en langer aan te bieden. Zo voorkom je teleurstellingen en kun je het bezoek van kleinere groepen beter spreiden. Zo stel je je maximale capaciteit in:
Om je capaciteit optimaal te benutten, kun je in booq Tafelreservering eenvoudig tijdsblokken ofwel dubbele shifts maken. Zo maak je bijvoorbeeld een vroege en late shift van je kerstbrunch en kerstdiner aan. Per shift voer je het maximale aantal personen toe, die automatisch in de widget op je website worden doorgevoerd.
Gasten die zin hebben om buiten de deur Kerst te vieren, geven graag alles uit handen en willen culinair een onvergetelijke ervaring. De feestdagen zijn met uitstek geschikt voor de aller-allerlekkerste gerechten, unieke bereidingen en creatieve presentaties. Het moment dus om verbluffende menu’s en complete arrangementen beschikbaar te maken, die gasten snel aansporen om een plekje in jouw zaak te verzekeren.
De feature ‘Services’ van booq Tafelreservering is zeer geschikt om je kerstlunch, kerstdiner of bijvoorbeeld kerstborrel op je winterterras in de etalage te zetten. Misschien organiseer je er wel een koffieconcert met livemuziek, wandeling met stamppotbuffet of champagne high tea. Om het water in de mond te laten lopen communiceer je deze menu’s en arrangementen ook via je sociale kanalen en nieuwsbrief. Verwaarloos geen enkel communicatiekanaal om je feestelijke zaak, voorbereidingen en gerechten op tijd in de kijker te spelen.
Denk ook aan gemak voor thuis, misschien wil je gasten via je online reserveerkalender een box met 3-gangendiner voor thuis laten reserveren, om op een bepaald moment af te halen. Of kleinschaliger: een saus, vinaigrette of paté.
Maak je speciale menu’s of producten aan, vergeet deze dan ook niet in je kassasysteem aan te maken. Wel zo prettig dat de bediening gasten snel kan laten afrekenen.
Het niet komen opdagen van gasten heeft tijdens de drukke kerstdagen, en met name in deze onzekere tijd, een grote impact. De kans op no-shows is groter als een reservering lang van te voren is gemaakt, en bovendien hoef je tijdens de feestdagen geen walk-ins te verwachten. Vraag daarom voor je kerstbrunch of kerstdiner een aanbetaling of creditcardgarantie om no-shows te voorkomen. Wij helpen graag dit voor je in te stellen.
Om erachter te komen wat je kunt verbeteren voor de volgende feestdagen (Valentijn, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart), is het waardevol je gasten na het bezoek geautomatiseerd een mail sturen met de vraag om een recensie te posten of foto’s op social media. Zo moedig je gasten aan mooie momenten in je zaak te delen en verzamel je verbeterpunten voor 2021!
Hulp nodig bij het feestdagen-proof maken van je reserveringssysteem? Neem dan vandaag nog contact met ons op zodat je op tijd online bent.