Heropening horeca - tips om je reserveringssysteem juist in te stellen

Door Jan Maarten

Er is perspectief: de deuren van de horeca mogen waarschijnlijk op korte termijn open! Ook na de heropening zal de horeca zich noodgedwongen aan strikte maatregelen betreffende verplichte reservering, registratie, gezondheidscheck en zitplaatsen moeten houden. We geven je graag advies om je reserveringssysteem juist in te stellen.

 

Triage gezondheidscheck

Vanuit de voorschriften moet gasten worden gevraagd of ze kampen met gezondheidsklachten die kunnen duiden op corona. In de widget is de mogelijkheid om een tussenpagina te maken met daarop triagevragen om de gezondheid van de gast voorafgaand aan de reservering te checken. De gast moet deze aanvinken om de reservering te voltooien.

Wil je deze gezondheidscheck opnemen in de widget? Neem dan contact met ons op.

 

 

Maximale capaciteit aanpassen


De beschikbare capaciteit pas je eenvoudig aan, passend bij de RIVM-maatregelen van bijvoorbeeld 30 personen in je zaak. Zo ga je voor 100% bezetting:

  • Stel de capaciteit bijvoorbeeld in op 30.
  • Ga naar Instellingen > Openingstijden & Beschikbaarheid > Capaciteit en zorg dat de Online Capaciteit op 30 komt te staan.
  • 1. Staat er maar één zaal aangevinkt als Online,
    pas dan bij deze zaal de capaciteit aan naar 30.
  • 2. Staan er meerdere zalen aangevinkt als Online, zorg dan dat het totaal op 30 komt te staan.

Werk je met de mogelijkheid dat gasten op je terras kunnen reserveren middels een service? Pas dan op bovenstaande wijze ook je terrascapaciteit aan tot een maximum van 30 gasten.

Nadat je dit hebt aangepast, heeft het systeem enkele minuten nodig deze berekening te verwerken.

 

Beperkte reserveringsduur instellen


Gasten ontvangen in shifts
Plan je shifts slim over de dag zodat je regie hebt over de drukte en zoveel mogelijk gasten kunt ontvangen. De widget geeft gasten automatisch aan wanneer het maximum van in dit voorbeeld 30 personen is bereikt.
 
Om het maximale uit de beschikbaarheid te halen kan er gewerkt worden met dubbele shifts. Stel een eindtijd in bij reserveringen zodat er daarna weer plek is voor de volgende lichting:

o Geef dan de reserveringen een vaste eindtijd en laat uw gasten hiermee akkoord gaan.

o Ga naar Instellingen > Openingstijden & Beschikbaarheid > Openingstijden en stel de beperkte reserveringsduur in voor de gewenste weekdag en tijd.

 

Sluitingstijd van 22:00 uur

o Wanneer je gasten de mogelijkheid biedt om tot 21:00 uur te reserveren, houdt er dan rekening mee de reserveringsduur te beperken tot een uur in verband met de verplichte sluitingstijd van 22:00 uur.

o Ga naar Instellingen > Openingstijden & Beschikbaarheid > Openingstijden en stel de beperkte reserveringsduur in voor de gewenste weekdag en tijd. In dit geval de tijd van 21:00 uur.

Check op toekomstige reserveringen

Het kan zijn dat je voor dagen in de toekomst reeds reserveringen hebt ontvangen voor meer gasten dan nu door de nieuwe maatregelen tegelijkertijd is toegestaan. Om inzicht te krijgen in alle toekomstige reserveringen, kun je een export maken.

Ga naar Instellingen > Algemeen > Data export. Kies voor de instellingen zoals in onderstaand voorbeeld getoond. Belangrijk hierbij is het invullen van de administratiecode. Deze code vind je terug in de welkomstmail met inloggegevens. Weet je deze niet meer te vinden? Stuur ons dan een mail.

 

Maak verleidelijke arrangementen aan

Arrangementen zijn nu een ideale manier om een minimale besteding veilig te stellen. Via 'Services' maak je aantrekkelijke arrangementen, acties of aanbiedingen aan om gasten mee te verleiden. Bij de reservering kiest de gast voor een bepaald arrangement (high tea, high beer, 2-gangen lunch, 3-gangen diner).

 

Geen no-shows

In deze tijd van minimale capaciteit ben je gebaat bij 100% bezetting en is aanbetalingsverplichting of creditcardgarantie een goede optie. Kies voor zekerheid net als bijvoorbeeld een theater. Neem contact met op met ons voor de mogelijkheden.

 

Bekijk onze kennismakingswebinar en probeer 2 maanden gratis

Werk je nog niet met booq Tafelreservering, maar ben je benieuwd wat het reserveringssysteem allemaal kan? Bekijk dan onze webinar. De eerste 2 maanden gebruik je booq Tafelreservering gratis!

 


Om onze klanten in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn, wordt er nu hard gewerkt aan een nieuwe webversie van booq Tafelreservering. Deze versie is gebruiksvriendelijker en wordt uitgebreid met veel handige functies. Op die manier kun je nóg meer rendement uit dit systeem halen. Werk je al met booq Tafelreservering? Dan informeren we je binnenkort over deze nieuwe versie.